AKTUALITY
NOVÁ VERZE WEBU
Od 20. 5. jsou nové informace přidávány na novou verzi našeho webu http://www.amkhamry.cz/new ...
UCI Trials World Cup začíná právě dnes
Český pohár v trialu Ústí nad Labem
EP Anglie
#1 MČR/PČR Brno
Závod na přání? Proč ne
(Radek Janka, Biketrial Olomouc)
Na facebooku Funtownu proběhla krátká diskuze nad startovní listinou BIU pro sezonu 2014, respektive nad počtem jezdců, kteří jsou do startovky zapsaní. Protože toto téma nás v klubu zajímá a věnujeme se mu dlouhodobě (viz dva roky starý článek), přinášíme aktualizovanou statistiku jezdců a také nabídku závodu na přání – "objednat" si jej můžete v druhé polovině článku.
Nejprve pár grafů a komentářů k nim. Na prvním je celkový počet jezdců. Nárůst v letech 2004-2006 byl vysvětlen ve výše odkazovaném článku, od té doby tedy skutečně nezadržitelný sestup? Než se pustíme do pláče nad číslem „99“ v letošním roce, je potřeba říct, že to jsou jezdci na startovce – většinou během sezony přibude ještě pár jmen.
Druhý graf vypovídá o situaci něco více. Slibně vypadající bleděmodrá linka nejmladších jezdců 6-9 let najednou padá dolů – co se to děje? To je ale přesně ono. Právě nejmladší jezdci totiž přibývají nejvíc během sezony (sami máme v klubu nejméně dva kluky, kteří začali jezdit na podzim a v lednu si ještě o licenci nežádali, teď na začátku dubna to už ale vypadá, že se do závodů přeci jen zapojí). Počet těch nejmladších by měl růst tím spíš, že dozrávají silné ročníky dětí. Takže tam se to možná "ještě spraví". Ve věku 10-12 let počet narůstá – to je dobrý signál, že ti nejmladší, kdo před dvěma třemi lety s biketrialem začali, u něj zatím vydrželi. Problém je ale vidět u dospívajících a dospělých, tam počty klesají trvale a nezadržitelně.
Čím to je? V diskuzích, které na toto téma v minulosti proběhly, se opakovaně ozývaly hlasy, že starší jezdce prostě přestanou závody bavit. Chybí jim diváci, uvítali by, aby to byla trochu show, aby se mohli předvést a viděli, že to má u publika odezvu. Cestovat přes půl republiky na stále a znovu stejné závody a pak tam bojovat o klíčenky se jim taky už moc nechce.
Na druhé straně my, organizátoři závodů, to také nemáme lehké. Biketrial vznikl v přírodě a do přírody patří, ale není snadné do té přírody přilákat diváky – a bez nich tam nenalákáme ani sponzory. Nabízí se využití umělých překážek (neboli jak se v biketrialu říká „indoor“), ovšem jednak tím trháme sport z kořenů, jednak postavit tratě z umělých prvků vyžaduje několikanásobně víc energie, než natahat pásky v lese. Každý tedy děláme závod s tím, co máme k dispozici a výsledek je pro nás i pro vás, jezdce, vždy kompromisem.
Abychom ale neskončili jen u prázdných internetových debat a úvah, máme pro vás nabídku jménem „Závod na přání“. Vy si řekněte, co byste chtěli nebo nechtěli na našich závodech v Bystřici mít a my v klubu popřemýšlíme, jestli je nebo není reálné to splnit.
Jedna z variant, kterou máme při plánování MČR ve Velké Bystřici, je udělat „dlouhý“ závod a postavit pro vás osm nebo devět sekcí na dvě kola. Dvě nebo tři umělé na Zámeckém náměstí, zbytek v lese na Skalce. Start elity hned dopoledne v deset hodin, aby měli na závod dost času, ostatní pustit na tratě o hodinu později. Výhody: hodně sekcí, malé fronty. Nevýhody: málo živo na náměstí před lidmi, odpoledne, kdy přijde nejvíc diváků, se už jen „dojíždí“.
Protipólem je krátký závod na pohodu na dvě kola, který bude mít tři sekce na náměstí a tři v lese. Děti bychom pustili do sekcí první v deset dopoledne, v jednu hodinu by měli dojeto a odstartovala by elita a starší kategorie – takže diváci by měli odpoledne na náměstí na co koukat a ta naše biketrialová mládež taky.
Jaké tedy mají být závody, aby vás bavily? Dejte nám vědět. Stačí vyplnit následující krátký dotazník a kliknout na „odeslat“. Chcete se zapojit ještě víc? Přijeďte a přidejte se do týmu stavitelů tratí!
AUTOKROS OPĚT V HAMERSKÝCH BARVÁCH |